Hej her tiol morgen røg tandremen på min aldfa 156, spørgsmålet er nu hvor meget skade den har påtaget sig...
Remmen gik under kørsel troede til start at det var mangel på benzin, men da det skete forsvandt træk kraften, motoren satte ud alt andet virkede stadig.
Man kan godt dreje nøglen og høre den trækker motoren rundt men der er ingen komprtion.
Er den helt færdig eller er det en ny tandrem og så køre den?
dertil kan siges at jeg igennem længere tid har haft mislyd fra vandpumpen, skulle ha skiftet tandrem og vandpumpe på tirsdag...
Tandrem røg
Den har i heldigste fald bugget et antal ventiler og ødelagt nogle ventilstyr = et ombytningstopstykke til ca. kr. 6000, kr. 450 toppakning og kr. 750 for topbolte foruden tandrems sæt og arbejdsløn.
Når toppen er afmonteret, kan man se om stempler og cylindere er beskadiget, det er forholdsvis sjællent, men så ser vi på en komplet ombytter motor til ca. kr. 24-25.000 + montering og evt. kobling.
Hvis ikke motoren skal skiftes, bør man kontrollere pjelstangslejerne skifte lejeskallerne til ca. 600-800. Det sker ret ofte efter tandremmen er gået, at et af plejlejerne gå i stykker og beskadier krumtapakslen.
Man kan i Tyskland og England købe renoverede motorer for ca. kr. 13.000, men dertil kommer så fragt og fragt retur af gammel motor eller despositum (kr. 5600) for manglende motor.
Se evt. her http://cgi.ebay.de/Alfa-Romeo-156-166-G ... 5d26780cfb
Når toppen er afmonteret, kan man se om stempler og cylindere er beskadiget, det er forholdsvis sjællent, men så ser vi på en komplet ombytter motor til ca. kr. 24-25.000 + montering og evt. kobling.
Hvis ikke motoren skal skiftes, bør man kontrollere pjelstangslejerne skifte lejeskallerne til ca. 600-800. Det sker ret ofte efter tandremmen er gået, at et af plejlejerne gå i stykker og beskadier krumtapakslen.
Man kan i Tyskland og England købe renoverede motorer for ca. kr. 13.000, men dertil kommer så fragt og fragt retur af gammel motor eller despositum (kr. 5600) for manglende motor.
Se evt. her http://cgi.ebay.de/Alfa-Romeo-156-166-G ... 5d26780cfb
-
pallekragh
- Geografisk sted: Danmark
Jeg vil lige komme med et godt råd jeg har desværre OGSÅ prøvet som ( ja jeg ved godt det er ilde hørt på disse sider ) så mange andre med ALFA at motoren er brudt i smadder ligesom da der var en der havde en hjemmeside der hed LORTE-ALFA ( mand der havde 3 motorhaverier på under 50000 km ) som Fiat endte med og "købe sig ud af " og fik lukket siden mod et klækkelig beløb.
Derfor inden du ofrer en masse på motoren ( det valgte jeg at gøre [xx(] sikke en nedre.
Kort tandrem røg 8 nye ventiler, slibning, pakninger, vandpumpe, tandrem mm kostede 13000 kr ( rep ved Alfa min 25000 kr ), 60000 km efter rep var den så gal igen sprunget toppakning ( havde ikke presset den inden den var varm som nogle på dette forum selvfølig vil hævde ) det var så yderligere 6000 kr så jeg ville i dit sted se om det kunne betale sig og lave den nu ved jeg ikke hvor gammel din bil er ellers ud til højre.
Hvis du vælger og køre i den igen så er mit forslag køb en renoveret motor ja for det er så som så med motorer ved huggere ja man kan jo undre sig når der solgt en del 156 er .Det var det hele Held og Lykke til
Derfor inden du ofrer en masse på motoren ( det valgte jeg at gøre [xx(] sikke en nedre.
Kort tandrem røg 8 nye ventiler, slibning, pakninger, vandpumpe, tandrem mm kostede 13000 kr ( rep ved Alfa min 25000 kr ), 60000 km efter rep var den så gal igen sprunget toppakning ( havde ikke presset den inden den var varm som nogle på dette forum selvfølig vil hævde ) det var så yderligere 6000 kr så jeg ville i dit sted se om det kunne betale sig og lave den nu ved jeg ikke hvor gammel din bil er ellers ud til højre.
Hvis du vælger og køre i den igen så er mit forslag køb en renoveret motor ja for det er så som så med motorer ved huggere ja man kan jo undre sig når der solgt en del 156 er .Det var det hele Held og Lykke til