Termostathuset på alfa 155 V6

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
bikerman
Geografisk sted: Danmark

Termostathuset på alfa 155 V6

Indlæg af bikerman » 31 dec, 2003 01:32

Jeg har samme problem som Thøger på dette site. Jeg skal have skiftet min thermostat på min alfa 155 V6. Men hvor sidder thermostathuset egentlig på den motor??

Er der nogen der kan hjælpe i en håndevending...

Alle alfister ønskes et rigtigt godt nytår....

Bikerman

evk

Indlæg af evk » 31 dec, 2003 02:22

Hej
jeg ved ikke om du allerede har fundet det, men thermostathuset sidder i venstre side lige under spjældhuset.
Der går en stor kølerslange hen til et aluhus fastgjort med 3 bolte.

Mvh.
evk
155v6

bikerman

Indlæg af bikerman » 13 jan, 2004 06:37

Jeg fandt selv termostathuset og valgte at gå til Hersild og Heggov for at høre om det ville være nødvendigt at skifte termostaten. Mekanikeren mener ikke at det er nødvendigt at skifte termostaten, da olietemperaturen jo stiger til et normalt niveau og jeg jo ikke har problemer med at få varme i kabinen. At Olien bliver varm nok, tyder jo på at motoren bliver varm nok..
Det tager godt nok lang tid at få varme nok, men det er nok også fordi jeg til hverdag kører rundt i en mercedes, som ikke tager sig af om det er koldt og bliver hurtig driftsvarm.

Mekanikeren nævnte også at en alfa 155 V6 har en meget større køler end andre 155 og derfor får den jo umiddelbart også mere køleluft..

Til sidst sagde han, at bilen jo selvfølgelig kan komme op på værkstedet og få foretaget en måling, og det kan jeg jo så overveje..

Bikerman

Thomas G

Indlæg af Thomas G » 13 jan, 2004 07:34

Det er jo sådan set underordnet hvor stor køleren er,når vi snakker om hvorvidt termostaten virker eller ej.Hvis det f.eks. er en 88 gr. termostat,skal den være lukket indtil vandtemperaturen når de 88 gr.Først her lukker den op,og nu "kører" vandet også igennem køleren.Nu betyder det så noget om køleren er stor eller lille (effektiv eller ikke så effektiv) rent tidsmæssigt hvornår termostaten lukker igen.

Hva' med dit kølevandstermometer,-hvor meget viser det i forskellige sitiuationer?

Thøger

Indlæg af Thøger » 29 jan, 2004 19:27

Hej Bikerman,

hvis kølevandstemperaturen ikke når korrekt niveeau, bør du skifte den. Jeg har dog ingen forklaring på, hvorfor olietemperaturen og kabinevarme er i orden. Måske er det i virkeligheden din temperaturmåler der er defekt?

Vælger du at skifte er det et simpelt gør-det-selv projekt. Nyt termostathus koster under kr. 300,- og kan skiftes på en time. Hiv vandet af køleren (fx. nederste slange afmonteres ved køler), af med de 3 bolte på termostathus, afmonter fra slanger, på med nyt hus&pakning, vand på køleren.

Lad herefter motoren blive varm, så termostat åbner, og sluk motoren. Herefter kan du efterfylde vand. Der er nemlig ingen udluftningsskruer separat, så motoren udlufter sig selv, når den er blevet varm. Bor du i Storkøbenhavn hjælper jeg evt. gerne.

mvh Thøger

Besvar

Tilbage til "Alfa 155 Motor"