Død Motor

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Michael T
Geografisk sted: Danmark

Død Motor

Indlæg af Michael T » 02 jun, 2004 08:18

Hej venner.
Jeg er den lykkelige ejer af en 156èr 2.0 TS, som i dag til middag gik kold.
Jeg havde lige startet bilen, og efter 1/2 min begynder den at banke i motoren, men kører egentlig fint nok, men jeg skynder mig nu alligevel at slukke. Jeg prøver efter 1 min at starte igen men da vil den ikke.
Er her nogen af jer andre der har prøvet det???
Tandremmen er ikke sprunget, og det lyder som om der er kompression på når man drejer nøglen.
Den har kørt upåklageligt inden, men har haft de berømte 10 sekunders disellyd når man startede den.

LarsM

Indlæg af LarsM » 02 jun, 2004 21:08

Hej Michael...

[:0][:0][:0]

-for mig lyder det som det kommer til at gøre rigtig rigtig ondt...i tegnebogen altså... Der er 1000 ting, det kan være, så der er vist igen vej uden om et kvalificeret værksted...

hilsen

Lars

Michael T

Indlæg af Michael T » 03 jun, 2004 01:33

Nå nu fandt jeg ski ud af hvad det var!!!
På tandremmen mangler der ca 10 cm tænder + et par bøjede ventiler.
ØØVVVV
Hvor mange år foreskriver Alfa at en tandrem kan holde???

Thomas G

Indlæg af Thomas G » 03 jun, 2004 01:43

Surt,-rigtig surt [:(].3 år / 80.000 km,alt efter hvad der kommer først.Har du overskredet noget af dette,eller er der tale om materialefejl?

tbc
Geografisk sted:

Indlæg af tbc » 03 jun, 2004 02:16

Hej Michael.

Rigtig rigtig ærgerligt! Hvor langt havde du kørt på tandremmen, og hvor gammel var den?

Du kan jo håbe at det kun er et par ventiler.

Mvh. TBC

Michael T

Indlæg af Michael T » 03 jun, 2004 02:22

Den har kørt ca 75K med den rem + at den blev skiftet i 2001, så det er bare at punge ud desværre!!!

tbc
Geografisk sted:

Indlæg af tbc » 03 jun, 2004 06:45

Når du nu alligevel skal ofre de ærgerlige (mange) penge, så kan du jo evt. overveje at skifte knastforstilleren, så du slipper af med "diesellyden" ved koldstart.

Så vidt jeg erindrer er selve knastforstilleren ikke særlig dyr, og arbejdsløn er vist heller ikke så voldsomt, når først de øvrige dele er skilt ad.

Mvh. TBC

Thomas G

Indlæg af Thomas G » 03 jun, 2004 08:35

Michael T. :

Det var meget ærgeligt for dig.ØV ! ! ! Tandremmen har været dårlig.De 3år/80.000 km er en grænse der er sat,med indbygget "sikkerhed" for at det kan den ihvertfald klare.Så når den er stået af nu efter 3 år og 75.000 km,-ja,det er kort og godt for dårligt !!!! Har du dokumentation fra et autoriseret (Alfa) værksted på tandremsskiftet dengang?Hvis ja,så burde de/Fiat Danmark hjælpe dig.Om ikke andet med et del beløb.

Men men,en ting er jo desværre hvad de burde,noget andet er hvad de gør.

Michael T

Indlæg af Michael T » 03 jun, 2004 08:49

Ja nu får vi at se.
Jeg er ansat som karosserismed i Autohuset Vestergård Koncernen, og vi har lige overtaget Laumark Møller (Alfa) i Vejle og Vojens her fra den 1/1-04, så jeg håber måske at her vil være lidt at hente, har lidt på fornemmeren at det godt kunne gå hen at blive en temmelig bekostelig affære.[xx(]

Michael T

Indlæg af Michael T » 08 jun, 2004 02:13

Hej igen
Kunne godt tænke mig vurderingen fra nogle RIGTIGE Alfa-hajer[;)]
Da alt dette skete med min motor, bøjede den samtlige udstødningsventiler, men ikke nok med det , de har markeret sig i stemplerne, og i den udfræsning der er i stemplerne er koksaflejringerne blevet slået væk. Det er ikke slået noget af stemplerne, de er bare blevet blanke der hvor ventilerne har været nede og røre, og div mål for om plejlstænger er skæve er foretaget og er OK!
Så lyder mit svar: VILLE I SKIFTE STEMPLERNE[?][?][?] reperationen er jo dyr nok allerede nu![V]

elp

Indlæg af elp » 09 jun, 2004 06:08

Hej Michael - Sympati og medfølelse!!!
Det med stemplerne er svært - hvad siger de erfarne mikkere hos Laumark Møller? Lad dem rense stemperne så hele overfladen er blank og frem med luppen - hvis I ikke kan se revner ville jeg tage chancen, hvis ikke 4 stempler og plejllejer, med den rabat du evt. kan opnå, er til at leve med (billige). Men hvis du tager chancen, er det kun toppen af igen for at skifte stemplerne - det klarer mikkerne memt en lørdag formiddag mens du henter øl og pizzaer + lidt for ulejligheden.
Men, jeg ville få undersøgt hvorfor der bliver revet tænder af tandremmen!!! Hvis den er gammel og slidt vil jeg tro at den knækker. Noget kan have sat sig fast og tænderne revet af. Mest sandsynligt rem strammerhjulet (begge skal I skifte under alle omstændigheder), men undersøg også om udstødnings knasten drejer frit rundt, det er lidt underligt at kun udstødn. ventilerne er bøjede.
Jeg har på et andet Alfa forum læst om en lign. motor hvor et strammer hjul splintredes ved lav fart, alle 16 ventiler var bukkede efter at have "kysset" stemplerne. Ejeren fik skiftet alle ventiler og styr (+ naturligvis remme og strammerhjul) men ikke stempler og havde ikke problemer bagefter.
Held og lykke med foretagenet

Michael T

Indlæg af Michael T » 09 jun, 2004 06:48

Tak for svaret ven.
Jeg fik i dag at vide fra Laumark Møller, at alt var i orden, og at der nu kun var at få sat lidt nye sager i topstykket HELDIGVIS.
Jeg fik eller en ubehagelig melding fra vores egen topstykkereperatør om at lejeoverfaldene ved knasterne var revnede, men det syntes jeg ikke jeg kunne se, og sendte så skidtet til Alfa hvor de lavede div test`s og vurderinger.
I mellemtiden undersøgte jeg hvad jeg skulle give for en SPRITNY motor (lige klar til at smide i),,,, HOLD NU PÅ HAT OG BRILLER 18500,- kr +momme (MEGET INTERESANT og LOKKENDE PRIS, IK).

Lars T

Indlæg af Lars T » 09 jun, 2004 20:06

Spritny - DEt lyder ellers billigt.....
Er du sikker på det ikke var en renoveret en??

elp

Indlæg af elp » 09 jun, 2004 20:53

Hej Michael - det med revnede lejeoverflader er ikke så godt. Hvis værkstedet sige OK for topstykket må/kan det være små (ubetydelige) revner. Hvis ikke remstrammer hjulet har blokeret og revet tænderne af remmen kan det være knasten. I bør kontrollere oliekanalerne til knast lejerne - hvordan ser de ud? Det er vigtigt at I finder årsagen til at haveriet opstod.
Lars har ret i, at motorprisen mere minder om prisen for en ombytningsmotor. Hvis den er fra Alfa ville jeg ikke være bange for at købe den. Nu er I jo langt fremme med renovering af toppen, så det er nok ikke aktuelt, men før man beslutter at kaste penge efter en, i dette tilfælde, motorreperation er det klog at vurdere motorens generelle tilstand, km. tal, olieforbrug, bankelyde etc.
Fortsat held og lykke

Michael T

Indlæg af Michael T » 10 jun, 2004 01:20

Hejsa
Tak for nogle kanone svar allesammen.
Motoren er jeg da godt nok ikke klar over om det var en ombytter, men han sagde at den aldrig havde kørt, + at det er en motor jeg har fået 45% på.
Ang med mit lille problem, så siger mekkerne både hos os selv hvor jeg er ansat + hos Laumark at de ikke kan finde nogle problemer til det skete andet end at det er et hændeligt uheld. ØV ALLIGEVEL!, men jeg må nu så tro på hvad de siger. Jeg kunne måske nok have lavet det selv, men valgte at få det over firmaet for bla. at kunne score en garanti på reperationen, jeg er jo MEGET glad for min bil så det har bare at være ordentligt!

TUSIND TAK FOR ET KANONT FORUM!!!

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"