Lys i varmeregulering

Elektrisk og elektriske/elektroniske komponenter
Besvar
svendn
Geografisk sted: Danmark

Lys i varmeregulering

Indlæg af svendn » 03 nov, 2004 08:02

Hej alle.

Jeg har lige fået et problem med et par sprungne pærer i reguleringerne til varmeapparatet på min 156`er fra 1999 - med klimaanlæg.
Spørgsmålet er om nogle her på siden har prøvet at skifte disse eller ved hvordan man nemmeste kommer til dem.

Hilsen Svend

alfa156

Indlæg af alfa156 » 03 nov, 2004 23:38

Hej

Jeg har prøvet at skifte mine. Det er godt nok uden klimaanlæg.

Du starter med at hive gummiringen omkring reguleringerne af.
Du skal trække forsigtigt, men det er sådan de kommer af.
Dækpladen (med symbolerne er så lige til at tage af).
Nu kan du se pæren (og hvad du laver).

Desværre er der ingen vej udenom at tage din radio ud for det er her du skal have hænderne ind og arbejde.

Here comes the hard part.

Jeg lånte en "dims" på CAR CENTRE Amager til at hjælpe. Det er en lille topnøgleforlænger med en størrelse top (kan ikke huske størrelsen) der lige kan gå på fatningen som pæren sidder i(som sagt skal dette ske fra bagsiden.)
Derefter kan du dreje fatningen løs (ca. 1/4 omgang) og få den ud uden
at tabe den, skifte pæren og sætte den tilbage igen.
Pillearbejde, men det kan lade sig gøre.

Med venlig hilsen
Michael

svendn

Indlæg af svendn » 10 nov, 2004 23:55

Hej ALFA 156.

Ja helt det samme er det ikke i modellen med klima men tæt på. Dækpladen med symbolerne kan ikke tages af, så der var lidt ekstra som skulle afmonteres. Nu er pæren så skiftet og alt virker som det skal.
Mange tak for svaret.

Hilsen Svend

wilgo

Indlæg af wilgo » 26 nov, 2004 09:10

hej Svendn

Var det nødvendigt at bruge det såkaldte "special" værktør eller var det til at klare med en alm. værktøjskasse ???

Min pære i varmereguleringen er gået, smadder iriterende især her i den mørke tid.

Wilgo

Wilgo1@tiscali.dk

LarsM

Indlæg af LarsM » 26 nov, 2004 22:29

Hej Wilgo...
Et møj-arbejde....egentlig meget let hvis dine fingre er på størrelse med en to-årlig dværvs[;)]
Problemer er ikke at skille bordet ad, men at nå pærerne fra bagsiden. Med en lille kort forlænger og er passende top, kan du fiske pærerne af og på.
Og husk lige..... køb ALDRIG pærer hos Alfa (Aalborg): 63 kr for 1 (een!) 1,4 volts pære. Hos grossist (de to næste der sprang): 12,-/stk (incl moms)[}:)]

hilsen lars

Ole Nielsen

Indlæg af Ole Nielsen » 27 nov, 2004 16:19

Hej Thomas/Wilgo. Har du ikke fået den skiftet endnu. Kunne du ikke bruge billedet til noget..??
Lars har ret. Det kræver 3 ting: Tålmodighed, tålmodighed og ja..., men det kan lade sig gøre..
Her er lidt hjælp!

-Start med at pille askebæger og radio ud. Herefter "læder" ved gearstang.
-Så skal drejeknapperne hives forsigtig af. Sæt stillingen "kl. 12", så husker man det.
-Så skulle der være klar til at skrue skruerne af der holder konsollen.
-Div. ledninger afmonteres forsigtig.
-Find pærer der er sprunget, og drej den forsigtig af. Man skal dreje hele den blå sokkel af.

PS. Lars - post på vej til dig!!!

svendn

Indlæg af svendn » 30 nov, 2004 05:27

Hej Wilgo.

Undskyld det sene svar, men jeg har haft nedbrud på PC`en.
Det ser også ud til at du har fået et godt svar fra Ole på dit spørgsmål. Vedr. det med de små fingre, fandt jeg en lidt stor og lige pincet, dette virket helt godt da den passede perfekt ned i nogle små huller i soklen til pæren - Og ja, prisen hos alfa 3 x kr.65,00 [V]

God arbejdslyst[:)]

Hilsen Svend

martinsd

Indlæg af martinsd » 26 dec, 2004 00:48

Hej Wilgo (og andre der skal skifte pærer)

Hvis man skal skifte pære på en 156 uden klima, er det letteste at bruge et stykke sprinkler-ledning el. anden ledning. Man klemmer ledningen over hovedet på pæren, derved kan man trække pæren helt ind i fatningen. Man skal stadig have radioen ud og bruge en spidstang til at dreje pæren i fatningen. sjovt at de har vendt pæren sådan...

Hej
Martin

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 El-system"