Anbefalet motorolie

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
birkemose
Geografisk sted: Danmark

Anbefalet motorolie

Indlæg af birkemose » 02 apr, 2004 01:05

Hejsa

Hvilken motorolie kan anbefales til en 156 1.6'er?
Skal jeg købe Alfa-forhandlerens, eller er der en der er billigere/bedre?

Hilsen Rune

tbc
Geografisk sted:

Indlæg af tbc » 02 apr, 2004 04:14

Der er mange meninger om den sag - og en del religion involveret...

Min 146 1.6 TS får altid bedste kvalitet helsyntetisk, men jeg har gode erfaringer med at bruge en lidt tyndere olie end anbefalet fra fabrikken, dvs. 5W i stedet for 10W. Jeg har prøvet at bruge den anbefalede Selenia, og det virker såmænd fint også efter 180000 km - men det er der også så mange andre mærker der gør.

Personligt køber jeg typisk motorolie på tilbud i Bilka eller i Tyskland (lavere emballage- og miljøafgift), men som sagt ALTID i god kvalitet af velrennomeret mærke.

Som sidebemærkning kan tilføjes at min bil bruger ca. ½ liter pr. 20000 km, men oftest bliver olien sort efter 13 - 15000 km, hvorefter den naturligvis bliver skiftet.

Det er så vidt jeg ved vigtigt at bruge de originale oliefiltre; noget med en returventil eller lignende, så der hurtigere kommer olie frem til kritiske steder ved koldstart.

:-) TBC

Egebjerg
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Egebjerg » 05 apr, 2004 11:06

Korrekt, der er vel ca. ligeså mange meninger om olie som der mekanikere...

5W 40 fuldsyntetisk er fin til din bil. Om der står Mobil, ELF, Castrol Q8 eller OK fra Brugsen kan være et fedt. (Q8's og OK's fra Brugsen/Kvickly er iøvrigt en og samme væske, blot på forskellig dunk...) Langt de fleste olier på markedet overholder kravene fra bilproducenterne.

Men du vil nok få en lang salig historie bundet på ærmet hos en aut. Alfa forhandler da han nok gerne vil sælge dig en Selenia-dunk eller to...

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"