Det sker altid når jeg har koblet ud, og lader den rulle. Det kan være jeg kommer kørende imod et lyskryds der er rødt, og kobler ud for at tilpasse hastigheden med at det skal blive grønt, eller når jeg har koblet ud for at svinge ind i en indkørsel eller rundt i en rundkørsel.
Det sker ikke lige når jeg kobler ud; men når den har rullet et stykke tid. Jeg har enkelte gange set det når det er ved at ske, og reddet den på stregen. Det virker som om den falder for langt ned i omdrejninger når den efter at have kørt friskt til skal svinge ind i tomgang.
Jeg har haft den på værksted to gange, hvor de har målt på motorstyringen, og konstateret at der ikke er noget galt. Sidst fortalte de mig også at den soder virkeligt meget og at de derfor har renset spjældhuset. Forklaringen de kunne give er at jeg sandsynligvis fordi jeg kører for ”Pænt”.
Den seneste opdagelse vi har gjort er at motortemperaturen ikke kommer over 70 grader ved almindelig kørsel. Det er kun ved stop-and-go kørsel den kommer op omkring 90 grader. Da lav temperatur angiveligt vil betyde mere sod tror jeg min termostat er det næste der står for skud. Værkstedet antydninger også at Lamda sonden kan være ødelagt.
Hvis man læser på forumdk lyder det også som om MAF’en kan være slynglen eller at tomgangen flyver for meget som nogen vist udtrykker det.
Motoren bliver i hvert fald kvalt. Om det er en tilsodet Lamda sonde en beskidt MAF eller dårlig tomgang eller noget helt syttende er et godt spørgsmål.
Det værste man kan forstille sig er at det er for meget sod, og at det sker igen efter at have skiftet Termostat, Lamda sonde og MAF uden at have fundet den egentlige årsag.
Problemet bliver værre og værre, og jeg frygter meget at det en dag går galt (7-9-13) for jeg mister bl.a. servostyring midt i kritiske manøvre.
Er der nogen der kan hjælpe mig ?
------------------
PS: I håb om at det hjælper kan jeg her bagefter tilføje:
1) Motoren har ikke problemer i almindelig tomgang. Altså når den står stille.
2) Motoren går spontant i stå mens jeg kører, men kun når jeg har koblet ud.
3) Jeg opdager det som regel ved at den bliver tung i styrtøjet fordi servoen falder ud. Man fornemmer det overhovedet ikke på lyden.
3) Medpassagere vil kunne bekræfte at der ikke er tale om kørefejl.
4) Den har mange koldstarter og korte ture 10-30 km
5) Jeg slipper sjældent hestene løs fordi motoren typisk er for kold.
6) Min benzinøkonomi er elendig 8 km/l (med vinterdæk).
7) Jeg havde for ca. et år siden lige før problemerne opstod måttet udskifte en motor til åben/lukke af spjæld for indtag af varm luft i kabinen. Det lyder nok irrelevant; men værkstedet vendte nærmest vrangen ud på min airconstyring.