1.8-2.0 eller 2.5

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
stml
Geografisk sted:

1.8-2.0 eller 2.5

Indlæg af stml » 30 jan, 2012 06:54

<!-- @page { size: 21cm 29.7cm; margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } --> <p style="margin-bottom: 0cm">Hej Alfa-fans</p> <p style="margin-bottom: 0cm">
</p> <p style="margin-bottom: 0cm">Jeg vil i løbet af foråret/sommeren ud at indvisterer i Alfa Romeo 156.</p> <p style="margin-bottom: 0cm">Formålet med at købe bilen er at det skal være en skrue/fornøjelses/trackday-bil, med en afstikker til Nürburgring Nordschleife, en eller to gange årligt.</p> <p style="margin-bottom: 0cm">
</p> <p style="margin-bottom: 0cm">Her kommer mit spørgsmål så.</p> <p style="margin-bottom: 0cm">Hvilken motor egner sig bedst til dette formål?</p> <p style="margin-bottom: 0cm">
</p> <p style="margin-bottom: 0cm">Jeg har selvfølgelig selv søgt en del på nettet, men syntes at der er en del forvirring omkring hvilken 156'er der egner sig bedst.</p> <p style="margin-bottom: 0cm">
</p> <p style="margin-bottom: 0cm">Mit første valg ville være 2.5 v6'ern, men syntes umiddelbart at den bliver en smule dyr i drift, her tænker jeg på grønafgift, forsikring og benzin.</p> <p style="margin-bottom: 0cm">Bilen kommer jo til at stå stille meget af året.</p> <p style="margin-bottom: 0cm">Og har hørt at den ikke skulle være så dynamisk en køreoplevelse , som de ”små” 156'ere. Men jeg aner ikke om det har noget på sig!?</p> <p style="margin-bottom: 0cm">
</p> <p style="margin-bottom: 0cm">1.8 og 2.0 motoren er der en del meninger om. Bla. at 1.8 ikke har noget moment, og at 2.0 ikke vil tage omdrejninger.</p> <p style="margin-bottom: 0cm">
</p> <p style="margin-bottom: 0cm">
</p> <p style="margin-bottom: 0cm"> 1.6'ern har jeg selv været den lykkelige ejer af. En dejlig bil, men jeg vil selvfølgelig gerne have lidt flere hk.</p> <p style="margin-bottom: 0cm">
</p> <p style="margin-bottom: 0cm">Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe mig med at blive lidt klogere på</p> <p style="margin-bottom: 0cm">dette emne.</p> <p style="margin-bottom: 0cm">
</p> <p style="margin-bottom: 0cm">På forhånd tak</p> <p style="margin-bottom: 0cm">Mvh. Søren L</p> <p style="margin-bottom: 0cm">
</p> <p style="margin-bottom: 0cm">
</p> <p style="margin-bottom: 0cm">P.S </p> <p style="margin-bottom: 0cm">Det skal være en 156, da det for mig er den fedeste bil ever.</p> <p style="margin-bottom: 0cm">
</p>

elp
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 30 jan, 2012 09:24

V6 2,5 motoren er en del tungere end de 4 cyl., hvilket gør den mindre svingglad (understyring) men en dejlig lande-/motorvejs bil. Men ikke godt til f.eks. trackday fornøjelsen.
2,0 en den mest kraftfulde af de 4 cyl. og nok den mest dynamiske 156. Ofte er de beskyldt for ikke at yde det fabrikken lover. Det tror jeg skyldes, at mange kører for mange korte ture. Jeg har haft 2 Alfa med 2,0 16v motoren, og begge ydede det de skulle (den ene blev faktisk målt til en del mere end opgivelsen). Men nogle 2,0 har et højt olieforbrug og er sarte overfor lavt olieniveau, hvorfor en del har smadret et plejlleje. Også tandrems systemet er lidt sart, i sær hvis de får mange omdrejninger. Jeg kørte tilsamme over 150k km med mine 2,0 og havde ingen af nævnte problemer med dem (sidste havde kørt 215k km ved salget).

stml
Geografisk sted:

Indlæg af stml » 31 jan, 2012 05:06

Tak for det kvikke svar. Jeg tror måske også nok at bliver 2.0´ern

elp
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af elp » 31 jan, 2012 09:19

Der er et par ting du skal være opmærksom på med en 156 som track day bil.
De nyeste er nu 6-7 år gamle med en del eller mange km bag sig. Så undervognen er slidte/trætte for banekørsel på nuværende tidspunkt. Der findes mange dele til at forbedre køreregenskaberne med, men delene koster en del at købe og montere.
Den sjoveste udgave af 156 2,0 var de Novitec tunede med turbo (215 HK) og undervogn. Den danske Novitec representant, Car Centre, har stadig deres oprindelige pressevogn. Jeg ved at ejeren planlægger at sælge den.
www.novitec.dk

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"