156 2.0 motorhaveri ved 214.000 km.

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Tonny Nissen
Geografisk sted: Danmark

156 2.0 motorhaveri ved 214.000 km.

Indlæg af Tonny Nissen » 17 nov, 2008 04:06

Jeg har netop skiftet motor efter et total haveri. Jeg nåede at køre ca. 300 km i bilen efter jeg havde købt den og nåede ikke at skifte olie på den. Den var fyldt op med olie. kølervæske m.v.. Ifølge tidliger ejer var service overholdt, men det er der selvfølgelig ingen garanti for.
Motoren var gennemvarm og blev ikke pisket. Kørte med ca. 5000 omdrejninger, da den smed et ben ud gennem blok og bundkar. Tandremmen er ikke sprunget.
Nu har jeg lagt en anden ældre 2.0 i bilen (240.000 km.) og frygter at det samme vil ske igen. Jeg har hørt, at en mulig årsag kan være at motoren havde fået nyt topstykke uden at blokken var blevet renoveret.

M.v.h.

Tonny

elp

Indlæg af elp » 17 nov, 2008 17:08

Ja, det er ærgerligt når en motor står af, dobbelt når det sker 2 gange.
Når en 156 2,0 motor knækker en plejlstang, skyldet det at plejllejet på kramtappen går i stykker, lejepanderne kiler sig fast om lejet. Årsagen er enten at lejet på et tidspunkt har fået for lidt smøring eller et ordenlig slag f.eks. fra ventiler og stempel har stødt samme ved tandremshavari.
Nogle få udgaver af motorerne har stort olieforbrug, og har været kørt langt ned i olieniveau, hvorved at smøreevnen er reduceret eller forsvinder helt i sving, og så er risikoen for lejesvigt på et tidspunkt. Den anden årsag, tandremmen knækker, giver nogle meget kraftige sammenstød mellem ventiler og stempler inden motoren stopper helt. Stempeltoppene holder for det meste til det, men støddene forplanter sig til plejllejerne, så lejepannerne kan få en skade, og så sker der på et tidspunkt det samme. Man bør ved tandremshavari, få skiftet plejllejepannerne som en del af reparationen.
Jeg ved ikke om du har fået den brugte motor som erstatning for den første du fik lagt i. Men en motor som har kørt 240.000 km, er jo lidt risikabel at lægge i en anden bil. Hvis man selv skal betale arbejdslønnen for arbejdet, er det spørgsmålet, om det kan betale sig.
I England kan man købe en hovedrenoveret motor for £1.395 (ca. kr. 12000), men problemet er at få den herover økonomisk.
http://cgi.ebay.co.uk/ALFA-ROMEO-TWIN-S ... 240%3A1318
I Tyskland kan du købe en motorblok for € 1912 (kr.14.300) men det kvæver at du sætter toppen fra den anden motor på og skifter tandremme og hjul.
http://www.aw-delta.de/motoren.html

Tonny Nissen

Indlæg af Tonny Nissen » 18 nov, 2008 07:02

Tak for svaret.
Nej det er ikke nogen erstatningsmotor jeg har fået. Jeg brugte en dags tid på at søge. Eneste bud var en blok hos en hugger i Vestjylland. Han ville have 10.000 + moms (12.500) for den. I tyskland på MOBILE.DE fandt jeg en halv snes biler til samme pris. Var ved at hente en i Kassel med en mindre skade bag i til samme pris. Men det endte med at jeg på selv samme tyske hjemmeside fandt en i Randers! Det viste sig at være en DK 156' der var rippet for afgift og klar til eksport. Det endte med at jeg fik den for 11800. Ja den har kørt lidt langt, men går udemærket i motoren og nu har jeg så en hel bil uden skader til reservedele. Så alt i alt synes jeg det er ok.
Jeg ved ikke hvad der er årsagen til at den brækkede sig. Meget tyder på at den har fået nyt topstykke inden for de sidste måneder. Og hvorfor lige det?
Jeg vælger at se fremad. Nu snorer den igen og sandsynligvis sker der ikke noget med den nye motor efter den nu har fået nye remme justerhjul og vandpumpe.

M.v.h.

Tonny

elp

Indlæg af elp » 18 nov, 2008 17:28

Du kan for en sikkerheds skyld sætte nye plejlleje panner i den, de koster ikke ret meget, og du lyder som om, du selv kan lave det.

elp

Indlæg af elp » 18 nov, 2008 17:30

Du kan for en sikkerheds skyld sætte nye plejlleje panner i den, de koster ikke ret meget, og du lyder som om, du selv kan lave det.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"