Sporstang, tændstang ... ;-) ???

Motor, motor-styring og komponenter på motor
menno
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af menno » 14 jan, 2008 21:35

"Meget let" skriver du. Hvordan kan jeg forklare Keld det? Jeg kommer så at bede en "pro" hvad han skal/burde gøre og der bliver jeg garanteret ikke mere populær med (vil ikke være en pain-in-the-ass kunde). Er det så nemt? Hvis det er så vil jeg da i hvert tilfælde prøve at spørge om de kan undersøge på hans værksted.

menno

Indlæg af menno » 14 jan, 2008 21:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote">
Du kan spare lidt ved at købe tandstangen i Holland, € 482
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Men så skal dyret også monteres. Det er nok det som koster mest. Hvor stor er sådan en tandstang? Ikke en annelse hvordan sådan en kostbar dims" ser ud. [8)]

elp

Indlæg af elp » 14 jan, 2008 21:56

Sådan ser tandstangen ud
http://www.spangerum.com:7080/navi?MOD_ ... &DRW_NUM=2

De 2 endestykker med et led som forbinder til hjulenes nav er der hvor sløret er, hvis det kun er den som skal skiftes. Hvis derimod hele den yderste del som går ind i manchetten (1) bevæger sig, er sløret indvendig i tandstangen, og se skal den udskiftes.
Da tandstangen sidder bagved motoren, lige under bunden for forsædepassagererne har deres fødder, er det besværligt at komme til, en del andre dele på bilen skal tages af og sættes på igen efter udskiftningen, tager det lang tid at skiften den.
De udvenlige led derimod, skal have skruet bolten (7) af og trækkes ud af et øje, så kan de skrues af styrestangen som går ud af manchetterne. Det tager kun forholdsvis kort tid og er let at komme til.
I begge tilfælde, skal hjulspidsningen (sporing) justeres når de nye dele et monteret.

menno

Indlæg af menno » 14 jan, 2008 22:13

Tak Erik. jeg vil bruge din input til at tage sagen op med Jensen Auto. De burde ansatte dig! Ha.ha! [:)]

Hvis der er slør i tandstangen, kan man så føle det ved hjulerne? Jeg mener AGL sagde at højre forhjul var ok men den venstre var det galt med, der skulle jeg (som sagt) skifte en "sporstang". Sådan kaldt de det. Jeg undrer mig lidt hvorfor de sagde det højre hjul var ok. Slør vil man vel kunne begge sider ... eller hur? [?]

menno

Indlæg af menno » 14 jan, 2008 22:55

Endnu en feed-back fra Jensen-Auto:

<i>Hej Menno
Ifølge en mekaniker hos os,ligger sløret i den indvendige bøsning i
tandstangen,hvilket indebærer udskiftning af hele tandstangen.Evt
udskiftning med uoriginale dele,hvis de findes,kan jeg erfaringsmæssigt IKKE anbefale,stor risiko for utættte pakdåser.</i>

So there you have it! Jeg skal bare gøre dette. [V]

elp

Indlæg af elp » 14 jan, 2008 23:41

Ja, der er ingen vej uden om det. Kan oplyse, at Rufako skal have kr. 7700 for en tandstang, formentlig ny, men en ombytning er OK. Jeg kan godt forstå, at Keld kun vil sætte Alfas tandstang på, hvis han finder en uoriginal tandstang og den viser sig ikke at du, skal han afmontere den igen og sætte en anden på, og det vil kunden ikke betale.
Før i tiden, da man reparerede tandstængerne, satte man selvfølgelig nye pakdåser og manchetter på bagefter. Men dengang, var tandstænger meget simplere end nu, hvor de har servostyring indbygget.

menno

Indlæg af menno » 14 jan, 2008 23:53

Et eller andet siger mig at hvis jeg vedligeholder min gamle 156 (er fra december 1998!) så er det stadig billere end at købe en ny eller brugt bil. Jeg skylder nada, har kørt 130.000. I december brugte jeg næste 8 kilo på min Cuoré Sportivo. Nye vinterdæk, service og en el-vindue reparation. Nu sidder jeg med: tandrem, tandstang, vand som siver ind fra forruden (højre side) når det regner (meget), ingen belysning i varme/luft regulations konsol (skal pilles helt ud for at de kan skifte de dioder) og nok også en check ved lejlighed hos Dinitrol i Hvidovre (for at se hvordan bunden har det). Når man lægger alt dette sammen så begynder det sku' at gøre ondt. [V]

Man ser så mange gamle "in top shape" Alfa'er køre rundt. Gamle modeller. All shiny and tuned and ****. Det må jo koste en del ikke? (taler til alle Alfa-fans derude). Bare der var et forum hvor man kunne lave en udregning om det stadig kan betale sig at fikse sin Alfa.

Det er typisk min KARMA (Ha,ha!) at hvis alt ovenstående er lavet så ryger motoren.

F*** en bad trip ...[xx(]

elp

Indlæg af elp » 15 jan, 2008 18:21

Ja, somme tider sætter de biler os på hårde prøver, men det har med at komme i perioder. Min 156 er lige gammel med din, i 2006 kostede den en bondegård, sidste år kun et service og udstødning. Det virker som at det går galt hvert 3. år.
De rigtig gamle biler er lige sådan, men de er meget simplere, også Alfa, og derfor lettere at vedligeholde og reparerer for ejere som er lidt fingernemme. Tilgængæld koster de en herregård at sætte istand.

menno

Indlæg af menno » 15 jan, 2008 18:52

You said it! [8)]

Der skulle være en Alfa-taxateur (uden tilknytning til de sultne værksteder) som kunne vurdere om det stadig kan betale sig at vedligeholde sin gamle Alfa i forhold til stand, antal kilometer, hvilke reparationer skal udføres, etc. etc. En som for eksempel bare ved og kan sige: "Ja, du kan godt lave det og det men efter 30.000 er din motor bare færdig. Det vil koste dig så og så meget at holde den kørende de næste 5 år.

That's what we need! [8)]

elp

Indlæg af elp » 15 jan, 2008 19:51

Det findes i en vis udstrækning, man kan på FDM prøvestation få foretaget en brugtvognstest, hvor en given bil gennemgåes for både sikkerhed, drift og holdbarhed (rust). Man kan ikke få en garanti, men et godt overblik over, om det kan betale sig at holde bilen kørende eller den er til udskiftning. Egenlig er testen til at fortælle en køber af en brugt bil, om en fremviste er værd at købe, og i givet fald, hvilke ting som skal repareres eller udskiftes.
Men, der er mange ting, som man ikke kan forudsige. F,eks. kan en motor eller gearkasse pludselig uden varsel gå totalt i stykker selv på en forholdsvis ny bil. Hvis f,eks støddæmpere skal skiftes, kan hjulophængs bolte være groet så fast, at man er nød til at ødelægge ophænger, så istedet for støddænpere til nogle 1000 kr. så bliver det meget mere. Men risikoen for sådanne overraskelser øges med bilen alder.

menno

Indlæg af menno » 15 jan, 2008 19:57

Kort sagt: man kan bare krydse fingre. :-) Det er en stor russisk roulette. [;)]

Mau ... mau! (for dem som har set Deer Hunter) [:o)]

menno

Indlæg af menno » 15 jan, 2008 20:06

Kort sagt: man kan bare krydse fingre. :-) Det er en stor russisk roulette. [;)]

Mau ... mau! (for dem som har set Deer Hunter) [:o)]

menno

Indlæg af menno » 15 jan, 2008 21:08

Hvad er en knastforstiller og hvorfor bliver den tilbudt adskildt når jeg har bedt om en pris på en tandremskift? [8D]

<font color="red"><i>tandremskift incl rulle -strammer-vandpumpe -ballancerem-ballancestrammer= 4500kr. evt. knastforstiller koster 1300 oveni.</i></font id="red">

elp

Indlæg af elp » 15 jan, 2008 21:21

Knastforstilleren drejer indsugnings knastakslen nogle få grader og giver derved lidt bedre trækkraft under accelerationer og ved høj motorvejsfart.
Den skal kun skiftes, hvis motoren lyder som en diesel i nogle sekunder efter start. Den er afhængig af olietryk, og når den bliver slidt, varer det nogle sekunder før olietrykket er højt nok til den bliver lydløs. Min knastforstiller blev skiftet ifm. tandremsskift ved 140000 km, så det vil nok være en god ide at skifte nu, hvor din skal have skiftet tandremme, men den kan selvfølgelig være skiftet tidligere. De tidlige varianter af forstilleren holdt kun ca. 60k km, nu holder de 120+k km.
Skal den skiftes i utide, skal tandremmen skiftes samtidig, da 1. man må ikke genbruge en tandrem som har været afmonteret, 2. da det tager nogen tid at komme til tandremmene, bør man skifte medløber og strammerhjul samtidig, da det ofte er dem som går i stykker efter 60+k km og forårsager motorhavari.

menno

Indlæg af menno » 15 jan, 2008 21:45

Jeg kører min Alfa sku' til dig Erik! ;-) Du ved precies hvad der skal laves. En god mulighed for at tjene noget "on the side" ... ;-) [:D]

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"