"Sammenbrud af Alfa Romeo 156, 98'er

Motor, motor-styring og komponenter på motor
Besvar
Boogie
Geografisk sted: Danmark

"Sammenbrud af Alfa Romeo 156, 98'er

Indlæg af Boogie » 13 maj, 2008 03:30

Hej.

Håber nogen kan være mig behjælpelig med følgende spørgsmål:
Var ude og køre en lang tur - ca 300 km da der efter at have kørt turen skete noget. I et kryds går bilen i stå - herefter starter jeg op igen og kører ca 200 m hvor der efterfølgende kommer røg op fra motoren og bilen går i stå igen. Jeg stopper og går ud og kigger, her ser jeg at røgen forsvinder og der LØBER olie ud under bilen og det bliver ved indtil der ligger en større pøl og herefter holder det op med at rende ud.

Hvad kan der være sket?? Der er blevet skiftet olie + oliefilter 16 januar i år.

Jeg har fået bud på at det kan være: en pakning, el. et olierør el. bundkaret der er røget...
Og hvorfor går bilen i stå??

Håber at nogen kan hjælpe mig med nogle bud på hvad der kan være sket - så er jeg meget taknemmelig!

Vh Michael.

elp

Indlæg af elp » 13 maj, 2008 04:01

Hej Michael - Sikke en sur oplevelse. De bud du har fået lyder rigtige, enten har noget arbejdet sig løs eller du har været uheldig at bundkaret har ramt noget, og der er slået revner i det.
Det er ikke et godt tegn, at motoren går i stå. Det er klart, at hvis du har kørt et stykke vej uden olie, vil motoren gå i stå til sidst. Men så vil der have været høje bulder og bankelyde fra motoren.
Hvis det er vand der er løbet ud (røg/damp?), så kan motoren været kørt varm, toppakning blive utæt, det vil også stoppe motoren til sidst.
Så du kan undersøge, hvor meget olie og vand som er på motoren. Men du skal få trukket vognen på værksted. Selv om den evt. kan starte senere, kan du ødelægge motoreren ved at køre uden eller for lidt olie og vand.
Håber det bedste og krydser fingre.

Boogie

Indlæg af Boogie » 13 maj, 2008 04:15

Hej Erik.

Mange tak for svaret! Da motoren gik i stå både første og anden gang kom der ingen bankelyde den gik bare ud... Eftersom det var varmt vejr og jeg har kørt langt kunne det da evt. være en mulighed at den er løbet tør for vand... Men bilen er på værksted nu så regner med en dom i morgen;(
Jeg hælder dog mest til at noget som du siger har arbejdet sig løs eller "sprunget" i stykker, eftersom olien akut rendte ud af bilen.

Jeg er meget spændt på hvad der sker... Dog var jeg meget nervøs i starten at motoren var brændt af.. men det tror du da heller ikke er tilfældet her??

Har engang kørt en bil på motorvejen hvor der pludselig kom flammer og høje lyde fra motoren! Det viste sig at dækslet til olien var røget af og olien løbet i løbet af køreturn - denne motor døde!

Vh Michael.

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Motor"