Mislyd ... ("Squeeeeek")

Indlæg som ikke passer ind under de andre fora omhandlende Alfa 156
menno
Geografisk sted: Danmark

Mislyd ... ("Squeeeeek")

Indlæg af menno » 22 feb, 2006 22:03

Hej!

Som sagt tilligere - jeg er Hollænder - mit dansk er ikke SÅ godt. Hvad der er viktigt her er at i nogenlunde fatter hvad jeg snakker (skriver) om! [;)]

Jeg har en 2.0 TS fra dec. 1998. Fik den altså i året den blev "lanceret". Den er betalt og jeg er stadig - selv om der er mange små ting som skal laves - glad for den. [:)]

Mit problem:

Når min motor er kold har jeg mindst 10 minuter efter start (og kørsel) en pive/hyle lyd som kan tydeligt høres i kabinen. I starten - når jeg lige begynder at køre - kan man også tydeligt høre udefra når man kører med åbne vinduer. Jeg TROR at lyden kommer når jeg arbejder med min koblingspedal (er ikke 100%). Jeg fik en "hjul" (ingen anelse hvad det hedder) skiftet som er synligt ved siden af motoren da min daværende mekaniker troede at det kunne være det [:(] Det var det så desværre ikke. Penge ud af vinduet. [:(!]

Efter et stykke tid - når motoren er varm - er lyden der ikke mere. Noget er så sikkert smurt ind med et eller andet. Jeg gætter bare.

Er der nogen som har en idé hvad det kan være? Jeg skal snart til service og vil gerne vejlede de mekaniker lidt før jeg får en regning på "fejlfindning" på flere tusinder kroner. [:0]

Glæder mig at høre fra nogen som ved hvad han/hun snakker om! [;)]

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 23 feb, 2006 04:28

Hej Menno

Har fået din mail og synes da klart at du klarer dig lige så fint som de fleste øvrigere danskere, i hvert fald på skriftlig dansk.

Først skal vi have lokaliseret problemet og det lyder som om det kommer fra den højre side (kørselsretning) af motorrummet, når du sidder i bilen.

Har du klimaanlæg i bilen ??

Umiddelbart kan det jo som din mekaniker siger være mange ting, men da jeg ikke har mulighed for at står ind over motoren eller lige høre lyden direkte, bliver det ved at spørge hvor og hvordan det lyder.

Muligehederne er følgende :

<b>Remstrammerhjul</b> - (bør skiftes sammen med tandrem og hvis piver eller larmer med det samme. De fleste motorhaverier sker på grund af remstrammerhjulet)

<b>Remme</b> - hvis remme er isat forkert eller for stramt kan de pive eller hyle. Dette er en karakteristisk lyd og bør afhjælpes snarest, da remme ellers kan springe.

<b>Servopumpe</b> - Hydraulikvæske kan få pakninger og bevægelige dele til at hyle. Tjek din beholder om der mangler hydraulikvæske til servopumpen. Ofte gør alder at pumpen skal udskiftes.

[file]Hydraulikbeholder_servo.JPG,336,,0[/file]

[file]Servopumpe_med_beslag.JPG,336,,0[/file]

[file]naread.jpg,336,,0[/file]

Afhængig af om du har klimaanlæg eller ej, er det den største sandsynlighed. Pumpen/kompressoren kan ofte hyle. Denne bør serviceres hvert år.

Generator og rem kan ligeledes være årsag til problemet. Dette kan afhjælpes med en smule talkum som knides på remmen, men ikke for meget. Brug <b><u>IKKE OLIE</u></b>
Et enkelt medlem fik det fantastiske råd at oliere tandremmen, men det kan ikke understreges nok,

<font face="Arial Black"><font color="red"><b>BRUG IKKE OLIE PÅ DRIVREMME AF NOGEN ART</b></font id="red"></font id="Arial Black">

Prøv om du kan præcisere lidt nærmere hvilket udstyr din bil har og hvor lyden kommer fra.

Mange hilsner

Lars Sørensen

menno

Indlæg af menno » 23 feb, 2006 18:24

Wow! Sikke et svar! Thanx. [:)]

Ok ... let's see:

* Min tandrem er skiftet sidste år, strammeren også. Hvis jeg skal stole på min "gamle" mekaniker (er på jagt efter en anden ...) [}:)]

* Ingen klima anlæg. Bilen kostede 292.000 (2,0 + sportspakke) og sjovt nok kunne jeg ikke overskue de ekstra 20 kilo. Nu synes jeg naturligvis at jeg skulle har gjort det, men så er der så meget.

* Servopumpen. Nu skal jeg ikke være smart (kender "nada" til biler) men jeg får ikke dette lyd når jeg bruger rettet.

* om det kommer fra højre side kan jeg desværre ikke afgøre. Jeg skal sidde ind i bilen + jeg har nedsat hørelse på min højre øre (typisk). For mig (ha,ha) kommer det meste fra venstre side. Det betyder at jeg skal ha' en ud med om morgenen til at høre efter.

Igen ... det er kun de første 5 / 10 minuter. Når motor er varm er lyden væk. Hvis det har med det at gøre. Kan det ikke være noget med koblingen? Jeg forsøgte igen i morges:

- Når jeg koldstarter bilen, ha' den i frigær, og så trykke koblingen helt ind så jeg kan hære en meget lavt "pffffffffff-lyd" (svært at beskrive lyder på dansk). Jeg hører det først når den er helt "i bund". Hvis jeg så slipper koblingen og giver gas ... så bliver lyder meget tydeligt or er mere en "Wheeeeeee-lyd". [:D]
- hvis jeg kører, sætter i frigær og trykke koblingen ned hører jeg ikke noget. Det skal være i kombination med at jeg giver gas (eller slipper gaspadalen). Hvis jeg holder stille og bare give gas (igen når motoren er kold) så er der hellere ikke en lyd.

Ja ja ... det er GODT nok et puslespil!

Hvis du en nat skal overnatte i KBH så er du velkom. Du kan så høre på min kolde Alfa om morgenen! [:D] Du er nok også fra "det mørke" [;)], ikke?

Ciao!
Menno

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 23 feb, 2006 19:17

[:D] Jo jeg kommer fra det aller mørkeste Jylland, endda meget tæt på den mere indremissionske del omkring Thyborøn [:D] Nogle vil måske huske TV´s serie "Fiskerne".

Har en søster der bor på Østerbrogade i København og hvis ikke det var fordi jeg er på arbejde (offshore) skulle jeg have været derover her midt i marts. [:(]

Som du hører det, altså fra venstre side (halvdøv eller ej [;)]) så kunne det passe på kobling.
Også at du får lyden ved udkobling og accelration.
Har du fået skiftet kobling nogensinde ??

Du kan teste koblingsslid ved at køre omkring 40 km/t i 3. gear og så accelrere hårdt. Stiger omdrejningerne højere en accelrationen "glider" koblingen og bør i så fald udskiftes.
Selve koblingsfunktionen er også hydraulisk og enkelte modeller har haft problemer med en lækkende slange som kan forårsage hydraulikolie i koblingshuset. Men det forsvinder ikke igen efter 5 - 10 min.
Har koblingen været kørt varm eller udrykkerlejet er slidt kan den rasle og ryste lidt.

Men jeg har aldrig hørt en kobling hyle eller sige "pffffffffff" og ej heller "Wheeeeeee". Det kunne til gengæld tyde på en lækage af en eller anden art.

Men få en ud med hovedet nede i motorrummet og dig bag rattet.

Måske er det bare fordi den er betalt den lyder sådan [^] Altså "Wheeeeeee jeg er betalt" og "pffffffffff skal jeg ikke snart skiftes" [;)][:D]

Men kunne være sjovt at mødes i fremtiden.

[file]naread.jpg,336,,0[/file]

menno

Indlæg af menno » 23 feb, 2006 20:12

[:D] **** ... DU skulle være MIN mekaniker! Vi flyver min 156 lige "offshore"! Vi kan vel lige finde en helikopter som kan løfte og transportere min "Cuore Sportivo". [:o)] (Yes ... keep dreaming!)

Ja ... hvis jeg havde pengerne (ikke mere fordi jeg nu har købt lejlighed i Gothersgade, KBH K - ja, min egen skyld!) så havde jeg nok købt efterfølgeren. Men ... jeg vedligeholder bare min sølv hest så nogen kommer til at sige en dag: "Nej ... se en flot old timer"!" [8D]

Jeg finder en til at lytte ... Ellers må jeg komme forbi det helt mørke. Lige nu virker du som den eneste som bare ved LIDT vad det KUNNE være. [:)]

Oh ... glemte lige at svare på en af dine spørgsmål: nej. jeg har aldrig fået skiftet koblingen. Håber hellere ikke at jeg skal det ... det lyder dyrt! Auw! [:0][:(][V]

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 24 feb, 2006 03:54

[B)] Er desværre ikke mekaniker [xx(] bryder mig ikke om at få sorte fingre [;)] Men er udannet i autobranchen og har fået lidt erfaring med 156 blandt andet.

Jeg talte med min mekker idag omkring dit problem og vi er rimeligt enige om at det er drivremmen for servo, generator, vandpumpe med mere som er dit problem. Så lyden skulle så komme fra venstre side når du står og kikker ned i motorrummet.

Kobling og gearkasse kan ikke give en lyd som du beskriver.

Men du kommer nok ikke udenom et skift af kobling inden ret længe alligevel. Har den kørt 110000 km er den uden tvivl slidt.

Men få lige en makker til at lytte med om det er højre eller venstre, oppe eller nede.

menno

Indlæg af menno » 24 feb, 2006 18:33

Thanx! [:)]

Men ... lyden kommer KUN når jeg arbejder med gas/kobling. Jeg drejer ikke min ret (og det er vel der servoen kommer ind i billedet). Og - og det skal vi ikke glemme i vores doagnose - så er lyden væk efter ca. 5 minuters kørsel (10 var fof langt).

Jeg spurgte dig også via en e-mail omkring en viskermotor. Ved du om de er ens for en 1.8 og en 2.0?

Du sidder off-shore ... hvor? [:)] Er det for den "Blå Købmand"?

elp

Indlæg af elp » 24 feb, 2006 18:35

Hej Menno - jeg har en 156 samme model/årgang som din, km 160000. Jeg har også en lyd ved udkobling med kold motor. Jeg regner med at mit koblingsudrykkerleje er slidt. Min startede med lyden sidste vinter og gik væk da vi fik varmere vejr og kom igen da det igen blev koldt.
Da koblingen i min i øvrigt er OK, får den lov at pibe om vinteren til at koblingen alligevel skal skiftes eller lyden bliver så slem, at jeg regner med at udrykkerlejet snart giver helt op.

menno

Indlæg af menno » 24 feb, 2006 18:49

Hej Erik!

Tak for dit indlæg! [:)]

Det ser ud til at det ER det samme problem du har. Min startede sidste år og det forsvandt når det blev varmere (troede allerede at min "gamle" mekaniker alligevel havde lavet noget til alle de penge som virkede at fungere ...). Men nu når det er så koldt er lyden tilbage.

Nu er vi vel ved at komme til en mere præcist diagnose af hvad der galt med vores gamle Alfaer.

Min har kørt 110.000 indtil videre. [8D]

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 24 feb, 2006 18:59

Viskemotorerne er ens for alle modeller af 156 (1997 - 2002)koster omkring 1800,- inkl. moms. + montage. Reservedelsnummeret er 60620764.

Og jo det er Mr. Moeller jeg arbejder for [;)] For øjeblikket på boreriggen Maersk Endeavour. [^]

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 24 feb, 2006 19:26

HVIS - den kommer fra kobling og siger den underlige lyd kan det vist kun være en af de to hydrauliske pumper der laver lyden. Kunne tyde på at stemplet i pumpen er utæt hvilket med tiden kan gøre at koblingen ikke aktiveres helt. Men den famøse hylen kan jeg ikke redegøre for. Koblingssystemet bruger bremsevæsken til at styre trykket, måske det er der problemet ligger. Bremsevæske skal jo skiftes af og til da det absorbere vand. Og som alle ved gi´r kraftig varme (opbremsning) og nedkøling kondens, vel at mærke lidt, men nok til at få det skiftet regelmæssigt.
Hvad med bremseforstærkeren ?? Hovedcylinderen ??
Jeg ville nok få en proff til at give et udsagn omkring tingene. Eventuelt Valby autoforum eller Carcentre. Erfaring og teknisk snilde er vigtig til dette her, altså hvis ikke du skal starte fra en ende.

menno

Indlæg af menno » 24 feb, 2006 20:19

Min kone er manager for en finacial controller group på hovedsæddet af "Den Blå Købmand". [:D] Hun er sku' aldrig hjem ... [;)] Du kender tilfældigvis vel ikke en Henrik Gram. Også hos købmanden og ofte off-shore.

Ciao!
Menno

menno

Indlæg af menno » 24 feb, 2006 20:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">Citat:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Oprindleigt skrevet af Lars Sørensen</i>

Jeg ville nok få en proff til at give et udsagn omkring tingene. Eventuelt Valby autoforum eller Carcentre. Erfaring og teknisk snilde er vigtig til dette her, altså hvis ikke du skal starte fra en ende.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja Lars ... hvis jeg havde røven fuld af penge havde jeg nok indleveret den hos VAF et stykke tid siden. Kørt den derude og sagt: "Hey, you guys figure this out!". Men ... sådan er det ikke. Jeg prøver at undgå en regning på flere tusinde kroner for "fejlfinding". I er nu allerede kommet med noget godt input og det kan jeg så diskutere igennem med fagfolk når jeg tager skridtet. [:D]

De har faktisk (Shhhhh!) en tid på nogle værkstæder hvor de kan lave lidt "fusk". Mest til deres egne biler men der ruller jo altid en anden bil ind. Jeg håber at få sådan en "fusker" op et autoriseret værksted i løbet af 2 uger. [8D]

Lars Sørensen

Indlæg af Lars Sørensen » 24 feb, 2006 20:39

Menno - du ved godt hvad den hvide syvtakkede stjerne symbolisere ikke ?? [;)] Ugens syv dage, d.v.s. weekenden er afskaffet [:(]

Det er jo løn i sig selv at være ansat i "The Firm". Du ved jo selv hvordan lønniveauet ligger hos din bedre halvdel, og det rækker jo ikke til en spritny vogn, vel [;)]

Kender desværre ikke Henrik Gram, Men Lars Henrik Dam i QA har jeg snakket med nogle gange mens han var i HR. Det er ikke ham du mener vel ? Men vi er en lille sjat på knapt 3000 mand offshore og ser desværre ikke dem alle. Selv om jeg sidder i administrationen på platformen og tager imod de fleste der ankommer.
Jeg sender til gengæld alle derfra. [:)]

menno

Indlæg af menno » 24 feb, 2006 21:49

Nej ha,ha !!! [:)][:D][;)] Vi skal nok ikke regne med at hendes lønpose ikke kan bruges til en ny Alfa (jeg kigger med store øjne på en VW Toureg men kender mine begrænsninger ...).

Nej Henrik hedder sku' Gram med hans efternavn. Han arbejder med de stooooore el-installationer. Hvem ved møder du ham en dag. Så må du hilse! [:o)]

Besvar

Tilbage til "Alfa 156 Generelle emner"